torsdag 4 december 2008

Ledig

Så typiskt, min enda lediga dag och jag skulle äntligen få sova ut. En riktig sovmorgon, nej nej! Såklart piper det till i mobilen 08.17 av ett sms, visst hade det vart okey om det var något skoj sms från någon man tycker om men icke icke

Hej! Enligt ditt önskemål är överlåtelse av
3abonnemang 46737-6-3-1 nu genomfört. Mvh 3

Men jag får väl skylla mig själv. Borde väl stänga av mobilen eller åtminstone stänga av ljudet på natten. Men tänk om det skulle hända någonting och någon vill få tag på mig under natten. :D Det kan ju faktiskt hända. Haha, jag är för mobilberoende ;)

Har precis ätit min vanliga frukost som alltid består av havregrynsgröt med kanel, proteindrink med glutamin. Fiskolja, rosenrot & mivitotal. Ska svara på lite frågor jag fick i kommentarer.

Deff (En body bildnings term) innebär en kombination av en strikt kost och god träning. Då man strävar efter att minska på underhudsfettet. Deff används ofta innan tävlingsdags just för att minska underhudsfettet. Alltså något jag inte rekommenderar att använda sig av under en längre tid.

Mina bästa hälsotips för att må bra

Äta regelbundet
Äta mindre portioner och flera gånger
Öka protein intaget
Välja fullkorns produkter
Starta ALLTID dagen med en bra frukost
Lägg in flera mellanmål under dagen
Ät protein till varje mål
Ät mycket grönsaker
Välj endast nyttiga fetter
Träna varierat
Våga anstränga dig och ta i när du tränar
Ät alltid något litet efter träning
Ät innan du går och lägger dig

Våga Vila - kroppen behöver återhämtning
Sov ordentligt - sömnen är otrolig viktig

Det finns så mycket mer och jag skulle kunna skriva listan lång :)

Men för att må bra gäller det att hitta sig själv och veta vad sin egen kropp mår bra av. Man måste hitta en balans och känna av att det funkar. Genom en god kost och varierad träning kommer man långt men för att gå ner i vikt men samtidigt bygga muskler handlar det som jag tidigare nämnt om att äta regelbundet och mindre portioner och flera gånger. Hitta en nyttig kost som du trivs med och se till att motionera. Att bygga muskler gör man lättast på gym och där ska du se till att våga lyft tungt och få repetitioner. Kombinera med konditionsträning så blir träningen mest effektiv.

I mitt projekt nu så har jag minskat ner på kolhydraterna ganska rejält. Jag äter havregrynsgröt till frukost och till lunch blir det ca 20-30 gram pasta. Efter träning äter jag banan och till middag blir det samma som lunch. På kvällen äter jag endast protein och fett och utesluter kolhydraterna helt.
Att minska på kolhydraterna är okey men inget jag rekommenderar under en längre tid. Kolhydrater är något kroppen behöver och utan dom blir vi "knäppa i huvudet".

Jag mår super bra när jag använder mig av en strikt kost och mindre kolhydrater men som sagt det handlar om att hitta en balans och se vad sin egen kropp mår bäst av.

Lycka till allihopa, har ni fler frågor är det bara att kommentera.

Inga kommentarer:

MIN GODING

MIN GODING